onsdag 11 februari 2015

Smöriga chokladbiskvier



När jag var liten tyckte jag att chokladbiskvier toppade det mesta i kakväg. Mycket till del var den fantastiske Kea-bagaren som huserade i Bromma där jag delvis växte upp. Han var allergisk mot mjöl och som en tidig lchf-are gjorde han bara bakverk utan gluten. Utöver de små minibiskvierna som var som plockgodis var min absoluta favorit hans biskvitårta. Vet inte hur många födelsedagar jag önskade, och fick, den.

Idag vabbade jag med lillasyster och vi bestämde oss för att göra biskvier. Kanske mest jag. När jag senast för 15-20 år sedan bakade biskvier hade jag någon tryffelkiknande fyllning men receptet jag hittade nu var med smörkräm. Är smörkräm originalet? Blir lite matt då när jag tänker på mina biskvitårtor och de oceaner av smör som då passerade min kropp. Eller delvis stannade. 

De blev okej. Gillar tryffelkräm mer än smörkräm. Trots det försvinner antalet biskvier från kylen i oroväckande hastighet.

River mandelmassa som mest ser ut som ost. Kan man göra ostbiskvier? 



Smörkräm består av...tada, smör!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar